Segíthetünk? Hívjon bátran! +36 (1) / 295-0860
;

Érdekességek autósoknak

Érdekességek autósoknak

Műszaki vizsga


„A Kormány 41/2020. (III. 11.) Kormány rendelete 4. § alapján a magyar állampolgárok Magyarország területén hatályos, lejáró hivatalos okmányai a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napig érvényesek.

A féktárcsák jellemzői


A fékrendszer egyik fontos eleme a féktárcsa. Ahhoz, hogy a fékrendszer a jármű biztonságos és folyamatos lassításához - esetleg vészfékezéséhez – féknyomatékot, azaz fékezési erőt generáljon, a féktárcsa mellett fékbetétre is szüksége van. A negatív nyomatékot továbbítja a tárcsa a kerékagyra, onnan pedig a keréktárcsára (felnire). A fékezés során a betét és a féktárcsa közötti súrlódás miatt a jármű mozgási energiája hőenergiává alakul.

FÉKFOLYADÉK - AZ ÉLETMENTŐ ÜZEMANYAG


A fékrendszer ellenőrzését minden gépjármű rendszeres karbantartási technológiája előírja. A szervizek egy jelentős részében azonban az átvizsgálás jobbára csak a mechanikus részek (fékbetétek, féktárcsák, főfékhenger, fékdobok, fékcsövek) ellenőrzésére terjed ki, a fékfolyadék rendszeres vizsgálatát ritkán vagy sohasem végzik el, pedig ugyanannyira jelentős alkatrésze az autónak, mint a fékbetét vagy a fékcsövek. 

 

FIGYELJ A FORGÁSIRÁNYRA!


A féktárcsa forgásirányát két okból írhatják elő. Ha a hűtött, tehát ventilációs tárcsa lapátjai nem radiálisak, hanem íveltek, akkor az áramlás miatt kötik a forgásirányt. Egy BMW féktárcsa példáján mutatjuk be. Így tehát van jobb oldali és van bal oldali féktárcsa. Nagy teljesítményű, illetve sportkocsifékek sajátja és ott sem mindegyiké.

Mit nézzen át a műszaki vizsgán ?


Mit nézzen át a műszaki vizsgára? 
Műszaki vizsga minimális követelményei!

A műszaki vizsgával szemben támasztott követelmények jogszabályban előírtak, viszont ha mindent megvizsgálnának a gépkocsinkon, akkor több óráig is elhúzódna egy-egy vizsga. Igyekeztem összefoglalni, a minimális követelményeket, amit nem árt megnézni mielőtt vizsgára visszük gépkocsinkat!

 

Fékvizsgálat

Fontos hogy első és hátsó fékberendezéseink közel egyformán fogjanak!
A fékek hatásfokát fékpadon tudjuk ellenőriztetni. Az első kerekek közti fékerő különbség maximum 20% lehet. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a jobb első kerék 20%-kal jobban vagy kevésbé foghat a bal első keréknél.

Fontos, hogy a hátsó fékek is megfelelő hatásfokkal működnek!
A hátsó kerekek fékerő különbsége 30% lehet maximum. Először lemérik a lábféket és utána a kéziféket (biztonsági és rögzítő féket). A kéziféknek dupla szerepe van a gépkocsiban ezért sokan nem érik miért kell fékerő különbséget mérni, holott csak az a dolga, hogy a gépkocsi ne guruljon el. Azért kell, mert nem csak az a dolga, hogy a gépkocsit rögzítse egy szakadék szélén, hanem ha meghibásodik a lábfékünk, akkor bizony a kézifék segítségével kell megállnunk. A hivatalos neve is tükrözi funkcióját: Rögzítő és biztonsági fék.

A fékvizsgálat során nem csak a fékerő eltérést vizsgálják (elöl - hátul) hanem azt is, hogy mekkora pedálerőnél érjük el az adott fékhatást. Ezzel fény derül arra ha a gépkocsi fékrásegítője hibás, esetleg fékpofáink, féktárcsáink, fékbetétjeink vagy fékdobjaink rossz állapotban vannak. A fékrendszernek úgy kell helytállnia, hogy egy 40 kilós leányzó is könnyedén kezelni tudja és ha kell, akkor blokkolásig tudja taposni a pedált.

A hátsó fékrendszerbe be van építve egy fékerő szabályzó berendezés, ennek szerpere az, hogy ne hagyja megcsúszni a hátsó kerekeket (vagy csak nagyon nagy pedálerőnél). Ha a hátsó kerék megcsúszik a gépkocsi könnyen kifarol, ezért kell csökkenteni a hátsó fékek erejét az elsőkhöz képest, de erről egy külön cikket írhatnánk! Legyen elég annyi, hogy ezt is ellenőrizni kell a fékpadi vizsgálat során!

Vigyázzunk, hogy a fékvizsgálat nem tájékoztat a fékbetétek vastagságáról! Ennek kiderítéséhez megbontás szükséges. Vizsgán nem feltétel a megfelelő fékpofa vastagság, viszont nekünk nem árt tájékozódni!

 

 

Lengéscsillapító vizsgálat

A lengéscsillapítók vizsgálatát próba padon ellenőrizzük! A mérés nagyon egyszerű! A gépkocsi első kerekeivel felállnak egy lengéscsillapító vizsgáló padra. A pad leméri a tengelyterhelést, majd megrázza a futóművet függőleges irányba (mintha macskaköveken mennénk 100km/h-val). A rázás után megvizsgálja, hogy mennyi idő alatt és milyen amplitúdóval áll vissza a kerék alap állapotba. A mért értéket százalékban mutatja nekünk és egyben ki is írja, hogy megfelelt a mérés vagy sem.

A hátsó kerekeket is ugyan ezzel a módszerrel vizsgáltassuk meg!

 

 

Futómű vizsgálat

A futóművet szervizben ellenőriztessük! A vizsgálatot vagy egy erre alkalmas futómű vizsgáló padon végzik vagy csápos emelő segítségével megemelik a gépkocsit és átvizsgálják.

A vizsgálat során minden gömbfejet, gumiszilentet, porvédő gumit ellenőriztessünk. A vizsgán a legfontosabb, hogy a gömbfejek ne lógjanak és a futóm gumialkatrészei ne legyenek kiszakadva, kikopva.

 

 

Kipufogórendszer

A kipufogórendszer lehet rozsdás-korrodált, de csak egy luk lehet rajta és az is csak a végén ahol a kipufogógáz távozik! Ha lukas vagy kifúj a kipufogó, akkor a gépkocsi megbukik!

 

 

Szélvédők

Az első szélvédőn nem lehet repedés még egy egészen kicsi sem! Kőfelpattanás csak abban az esetben engedélyezett, ha az javítva van. A javításról dokumentum nem szükséges, de szakszerűen javítottnak kell lennie!

szélvédő fóliázásával kapcsolatban egy külön cikk foglalkozik, de az M1 (személy autó) kategórián minden ablak lehet fóliázott kivéve az első kettő. Ha pót féklámpa van a gépkocsin és a hátsó szélvédő fóliázott, akkor a féklámpa helyét ki kell vágni!

 

 

Pót féklámpa

Utólagos pót féklámpa felszerelésnél olyan probléma szokott előfordulni, hogy a lámpa nincs ráragasztva az üvegre és ezért visszatükröződik az utastérbe a féklámpa fénye. Egy követelmény van mégpedig az, hogy a féklámpa fénye nem tükröződhet vissza az utastérbe! Amennyiben ez nem megoldható javaslom a lámpa leszerelését (legalább a vizsga idejére, de egyébként is balesetveszélyes és zavaró).

 

 

Horpadások sérülések

A gépkocsinak esztétikailag is megfelelőnek kell lennie. Egy elem sem lehet sérült a gépkocsin, különben az bukáshoz vezet! Természetesen nem horzsolásokról vagy kisebb horpadásokról van szó, hanem karambolból származó sérülésekről. Túlzott mértékű horpadás sem lehet a gépkocsin! Minden karosszéria elemnek a gépkocsin kell lennie, gondolok itt például a lökhárítóra, tükrökre, lámpákra, stb.

 

 

Korrózió

A gépkocsin nem lehet olyan korrózió, amit kisebb erőhatással át lehet lukasztani. Természetesen senkinek nincs joga kilukasztani a gépkocsi küszöbét, vagy sárvédőjét, de mégis megteszik:) Ügyeljünk arra, hogy minden olyan korrodált felületet tüntessünk el, ami okot adhat a kételyre.

 

 

Ülések biztonsági övek

Az ülések nem lóghatnak nem mozoghatnak, azoknak működőképesnek és állíthatónak kell lennie. Erre az időre a téglákat dobáljuk ki az ülés mögül és próbáljuk meg megfelelően rögzíteni! A biztonsági öveknek működniük és kapcsolhatónak kell lenniük (minden övnek az autóban). Az automata öveknek működniük kell, tehát vissza kell hogy húzza az övet, illetve rántásra be kell hogy akadjon! Amennyiben övfeszítővel van ellátva a gépkocsi, abban az esetben az övfeszítőnek eredeti állapotban kell lennie (nem lehet kinyílva, ezt általában egy sárga nyelv jelzi a kapcsolórésznél).

 

 

Világító, fény és hangjelző berendezések

Minden lámpának működnie kell, ami a gépkocsira van szerelve, tehát ha van ködlámpa, akkor annak is! Sokszor hallom ügyfelektől, hogy ő soha nem használta eddig. Sajnos attól még működni kell, tehát vagy vegyük le vagy működjön!

Kürt szóljon és ne rekedten! Ablakmosó ablaktörlő működjön! Az indexek sárga fénnyel villogjanak (sajnos a modern sárga izzóról idővel leég a sárgaságot adó bevonat és utána fehér színt ad. Cseréljük ki sárgára, ha ezt tapasztaljuk!)

A fényszóróknak megfelelő magasságban kell állniuk, ezt fényszóró beállító műszerrel tudjuk ellenőrizni. Ezenkívül az izzók által kibocsátott fénynek közel fehérnek kell lenni. Azért írom, hogy a kibocsátott fénynek kell fehérnek lenni, mert tudjuk, hogy a xenon lámpák kékes színűek holott a fényük fehér. A lényeg hogy a kibocsátott fény közel fehér legyen az izzó lehet hupikék is! Mindkét izzónak egyforma fényerővel kell világítani! Lámpák foncsor része nem lehet sérült, vagy korrodált! A régi zsigulis korszakban használtunk sárga izzókat, mert nagyon gizda volt, ezek használatát mellőzzük! A ködlámpáknak szintén fehér fényt kell kibocsátani!

A lámpa búrák nem lehetnek repedtek töröttek. Elöl a kőfelpattanást általában elnézik, de csak abban az esetben ha a fényszóró nem ázik be. Amennyiben beázik cserélni kell (megtöri a fényt és vakít)!

 

 

Xenon izzó

A legtöbb típusú gépkocsiba be lehet már szerezni xenon szetteket. A xenon lámpaboltokban azt viszont elfelejtik a legtöbb esetben közölni, hogy vizsgán nem fog átmenni a gépkocsi, hacsak nem szerelünk fel lámpamosó berendezést is.

xenon fényszóróval szerelt gépkocsikon kötelező a lámpamosó berendezés. A xenon lámpa mosónak be kell kapcsolni, ha a szélvédőre ablakmosót permetezünk. Az első szélvédő tisztításakor el kell indulnia.

xenon szettel szerelt lámpák sokkal nagyobb fényhatásra képesek és ezért egy koszos lámpán keresztül vakítanak. Ezért előírás a mosó berendezés használata.

 

 

Gumiabroncsok és felni

Dísztárcsákat szereljük le. Amennyiben alufelni van a gépkocsin és az nem gyári, abban az esetben kérhetik a műbizonylatot! Ha nem gyári a felnink és van téli gumink lemez felnin, akkor szereljük át legalább a vizsga idejére. A gumik ne legyenek kopottak! A bordák mélysége haladja meg az 1,6mm-t! A gumi méreteknek minden keréken azonos méretűnek kell lennie (szélesség, magasság). A felninek minden keréken azonos méretekkel kell rendelkeznie! A gumik mintázatának tengelyenként azonosnak kell lennie! Természetesen nem lehetnek szálszakadtak és repedezettek sem.

 

 

Kiegészítők

Egészségügyi csomag, izzókészlet, elakadásjelző háromszög ki legyen készítve az ülésre.

 

 

Már csak egy személyes jó tanács

Ha a vizsgasoron vagyunk, akkor mosolyogjunk, bólogassuk nagyokat és bármit mondanak rögtön mondjuk, hogy igaza van biztos úr. Ha hibát vélnek felfedezni, akkor mondjuk hogy megcsináljuk ahogy hazaérünk (és valóban csináljuk meg)!

Az udvariasság általában a legjobb orvosság a bajokra, ha nekiállunk okoskodni még ha igazunk is van, biztos bukta lesz a vége!

 
Forrás: MVZ.HU

Műszaki vizsga emlékeztető 

 

Ezzel megmenekülhetnek a dízelek


A Longhborough University megoldásából a kutatók szerint akár két-három éven belül szériagyártmány lehet. Az ACCT állítólag hatékonyabban szünteti meg a nitrogén-oxid-kibocsátást, mint bármilyen korábbi katalizátor. Ráadásul nem is tűnik drágának.

Az Opelnek is lesz konnektoros hibridje

Az Opelnek is lesz konnektoros hibridje


Az Opel elnök-vezérigazgatója, Michael Lohscheller szeptember 12-én sajtótájékoztatóval nyitotta meg a Frankfurti Autószalon Opel-standját. A márka főnöke 300 újságíró előtt, a PSA-vezérigazgató Carlos Tavares jelenlétében vezetett fel három világújdonságot. A kompakt Grandland X a felfutó SUV-szegmensbe lép be. Lohscheller közölte, hogy ez az autó hamarosan megjelenik az új csúcsdízellel és nyolcfokozatú automatával is. Ráadásul a Grandland X lesz a konnektoros hibridként (plug-in-hybrid) is kapható Opel.

Gondolkodó műszerfal és intelligens ajtó a Continentaltól

Gondolkodó műszerfal és intelligens ajtó a Continentaltól


Az idei frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (IAA) a Continental a biztonságos, tiszta, nyugodt és megfizethető közlekedésre összpontosított. A vállalat mottója ezért: „Mobil élettér – zseniálisan megalkotva”. A vásáron a Continental a támogatott és automatizált vezetés, a villamosítás és az összekapcsolódás legújabb megoldásait mutatta be.

Fűrészfog-kopás

Fűrészfog-kopás


 

 

Fűrészfog-kopás

 

 

A fűrészfog-kopás szinte minden mai autót és autóst érinti. De vajon mi az?

Üzemanyag-takarékossági tippek

Üzemanyag-takarékossági tippek


Tanácsok autósoknak a Shell FuelSave-től.

TELEFON

+36 (1) / 295-0860

CÍM

1188 Budapest, Nagykőrösi út 84.

© 2022 Piliskó és Társa Kft. - Minden jog fenntartva