Fűrészfog-kopás
A fűrészfog-kopás szinte minden mai autót és autóst érinti. De vajon mi az?
Az autókon lévő gumiabroncsok használatuk során kopnak. Azonban nem mindegy, hogy milyen ez a kopáskép. Itt most nem arra gondolok, amikor például alacsony a nyomás, és a futófelület külső és belső vállrésze sokkal gyorsabban kopik, vagy amikor a túlfújt gumiabroncs futófelületének középső része intenzívebben kopott. Bizonyos esetekben előfordul, hogy oldalról nézve az abroncsot, kezünket a futófelület szélén mindkét irányba végighúzva azt tapasztaljuk, hogy az egyik irányba sima, míg a másik irányba éles. Ekkor úgynevezett fűrészfog-kopásról beszélünk.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy ez a fűrészfog-kopás szinte minden mai autómodellt érint. Van, amelyiket elenyésző mértékben, de akad, amelyiknél sokkal intenzívebb a jelenség. Az is igaz, hogy olyan is előfordul, hogy bizonyos abroncsmárka és mintázat egy adott autótípuson erőteljesen produkálja ezt a kopásképet, míg másik autótípuson ugyanaz az abroncsmárka és mintázat viszont szinte egyáltalán nem. Ez azért fontos, mert a jelenséget nem lehet egyértelműen csak a jármű hibájára, vagy csak a gumiabroncs hibájára fogni, hiszen összetett dologról van szó.
Ennek a szabálytalan kopásképnek a kialakulása tehát az abroncs és az út felületének kölcsönhatásában rejlik. A jelenséget több tényező befolyásolja, erősíti vagy gyengíti, amelyek jellemzően a következők:
- A gépjármű felfüggesztésének geometriája. Még akkor is, amikor a jármű felfüggesztésének geometriája a gyártó által megadott értékeken belül van, befolyásolhatja az abroncs kopását (kisebb vagy nagyobb mértékben). Ennek oka, hogy a felfüggesztés kialakításának célja gyakran a vezetési teljesítmény és a gumikopás közötti kompromisszum legjobb értékének az elérése.
- Az abroncsnyomás. Mind az előírtnál alacsonyabb, mind pedig a magasabb nyomás segítheti a fűrészfog-kopás kialakulást.
- A vezetési stílus és az út típusa. Az már közismert, hogy a folyamatos, hosszú távú, sűrű kanyarok nélküli vezetés (mint az autópálya) is negatív hatást gyakorol az ilyen jellegű kopásra.
- A felfüggesztés típusa. Néhány felfüggesztési típus javíthatja az úttartást és a stabilitást, viszont akkor is káros hatással lehet a gumiabroncsok futófelületi kopására.
- A jármű össztömege. Ez jelentősen befolyásolja a menetmagasságot és a felfüggesztés geometriáját, ami ugyanúgy hatással van a gumiabroncsok kopására (például egy kombi, kizárólag munkába járásra, szinte terheletlen hátsó tengellyel gyakran produkál fűrészfog-kopást).
- A felfüggesztés alkatrészeinek állapota. A kopott, elhasználódott felfüggesztési elemek is felelősek lehetnek a "fűrészfog" jellegű kopás kialakulásáért.
- Az útburkolat állapota.
- A futómintázat jellege. Minél távolabb vannak egymástól a mintázati elemek, annál nagyobb a veszélye a fűrészfog-kopás kialakulásának. Az úgynevezett „V” minta, amely forgásirányos, szintén érzékenyebb erre az egyenetlen kopásra.
A fűrészfog-kopás erőteljesen jelentkezhet azon járművek hátsó abroncsain, amelyek „multi-link” többkaros felfüggesztéssel rendelkeznek. Az effajta felfüggesztés célja, hogy magas szintű vezetési kényelemmel együtt jó kezelhetőséget adjon, különböző útfelületen, minden körülmény között, viszont ez a kompromisszum a kopásra rossz hatással lehet.
Mit is tehetünk?
A sok tényező miatt sajnos lehetetlen teljesen kiküszöbölni ezt a fajta egyenetlen abroncskopást, viszont követve az alábbi tanácsokat, mérsékelhetjük annak mértékét:
- A jármű geometriájának, futóművének alkalmankénti ellenőrzése, beállítása.
- Az ajánlott guminyomás betartása.
- Helyes kerék-kiegyensúlyozás, legalább minden 10000 km után.
- A gumiabroncs forgatása a tengelyek között, azaz a kerekek pozíciójának megváltoztatása, a jármű- és gumiabroncs-gyártó ajánlásainak megfelelően.
Javasolt ezt 10-15 ezer kilométerenként elvégezni, praktikusan általában a nyári–téli gumi, vagy a téli–nyári gumi átállásakor célszerű megcsinálni. Ha az abroncs kopottsága jelentősen különbözik az első és a hátsó tengely között, akkor a forgatás már nem javasolt. A forgatási lépéseket mindig új abroncsok felszerelésétől kezdjük meg követni.
Az alábbi ábra mutatja, hogy elsőkerék-meghajtással vagy hátsókerék-meghajtással rendelkező autón melyik abroncsot melyik kerékhelyre ajánlott átszerelni. Ez az aszimmetrikus mintázatú (outside = külső oldal felirattal rendelkező) gumiknál egyszerűbb, mert a felnivel együtt átrakható, nem kell leszerelni a gumit a felniről. A forgásirányos abroncsok is átszerelhetők a lenti elv szerint, csak az előírt forgási irány betartása érdekében ehhez le kell szerelni az abroncsot a felniről és át kell tenni a másik felnire.
Amennyiben nem szeretnénk bajlódni a felniről való leszereléssel, akkor a forgásirányos abroncsokat az alábbi forgatási séma szerint kezeljük:
Végezetül fontos megjegyezni, hogy a fent leírt fűrészfog-kopás nem befolyásolja a biztonságot, csak a vezetési komfortra hat, kellemetlen a jelentkező búgó, morgó zaj miatt.
+36 (1) / 295-0860
1188 Budapest, Nagykőrösi út 84.