Segíthetünk? Hívjon bátran! +36 (1) / 295-0860
;

Futómű beállítás

Futómű beállítás


Időpont foglaláshoz hívja a 06-1/295-0860-as telefonszámot!

 

Futómű beállítás

Mikor szükséges futóművet állítani?

  • amikor nem megfelelő az iránytartás, bizonytalan az úttartás. Ilyenkor gyakori panasz, hogy "elhúz az autó". Kérjen időpontot futóműállításra!
  • amikor a gumik nem egyenletesen kopnak. Ne habozzon! Kérjen időpontot futómű beállításra!
  • amikor menetközben ráz a kormány, esetleg az egész autó rázkódik. Hívjon most! Kérjen időpontot futómű műszeres beállítására!
  • amikor furcsa kopogó hangot hall kanyarodáskor. Jöjjön el egy futómű átvizsgálásra, szükségszerint futóműállításra!
  • javasolt gumicserekor. Egy futóműállítással megvédheti a gumikat a rendellenes kopástól!
  • keréktárcsa sérülésekor.
  • futóműalkatrész cseréjekor.
  • eltérő fordulási ív jobbra, vagy balra.
  • a kormánykerék lassan, nehezen vagy egyáltalán nem tér vissza egyenesbe. Gyakori panasz: "Félre áll a kormány".
  • a kis ívű kanyarodáskor nagyobb erőre van szükség, mint, amilyet eddig megszoktunk.

 

Budapest útjainak állapota, fokozottan indokolja a rendszeres futómű átvizsgálásokat az Önök biztonságának érdekében.

A futómű nem megfelelő beállításának következtében az abroncs rendkívül gyorsan kopik, és ez megváltoztatja akár a jármű viselkedését, illetve annak biztonságos vezetését is.

Elsődleges fontosságú a vezetés biztonsága szempontjából a futómű beállítása.

 

Szervizünkben az időszakos vagy rendszeres átvizsgálások alkalmával minden esetben átvizsgáljuk a futóművek kopó alkatrészeinek állapotát.

Javasoljuk, hogy ha bármilyen rendellenes hangot észlel, azonnal vizsgáltassa meg futóművét, de ajánlatos időnként erre is külön figyelmet fordítani.

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a lengéscsillapítók, és a gumik állapota legalább olyan fontos, mint a fékrendszeré.

 

 

Néhány tudnivaló a futóműről:

A futómű a gépjárművek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekből áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.

A gépjármű rendeltetésszerű használata közben a futóműnek biztosítania kell a gépjármű és az úttest között a folyamatos kapcsolatot.

 

A futóművek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit; a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását  biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is.

A kerékfelfüggesztés összeköti a kerekeket az alvázzal illetve az önhordó felépítménnyel. Átviszi egyrészt a jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, másrészt a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit a felépítményre. A futómű beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsi típushoz pontosan megadják. Ezen előírások elhanyagolása, rossz beállítása rendellenes gumikopáshoz, a futómű idő előtti rongálódásához vezethet. A futómű beállításának minősége nagymértékben befolyásolja a jármű menetviszonyait.

Futóműállítás

Kerékdőlés

A kerék síkja a függőlegestől általában eltérő . A gépkocsi hossztengelyéhez képest a kerekek felső széle kifelé (pozitív) vagy befelé (negatív) dől. Nagysága típusonként változik. Feladatai közé tartozik a kerékcsapágyak egyirányú támasztása (holtjáték korlátozása, csapágy terhelésének csökkentése) és csökkenteni a kormányzási nyomatékot. (Nem minden típuson állítható).

Kerékösszetartás

Kerékösszetartás

Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága a mellső tengely elött és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti ill. ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást. Minden autón állítható, egyes típusokon a hátsó futóművön is.

Csapterpesztés

Csapterpesztés

A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a (csapszeg képzeletbeli meghosszabbított felső és alsó gömbcsukló vonala) a talajon közelebb kerül egymáshoz, igy a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz az elkormányzás. A csapterpesztés szögértéke mindig nagyobb, mint a kerékdőlésé, ezért kormányzáskor a jármű megemelkezik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetőt a kormány visszaforgatásában Előfordul, hogy a "csapszeg" (felső és alsó gömbfej vonal) tengelyvonala a kerék talppontján kívül metszi a talajt.

Utánfutás

Elősegíti az egyenes úton való haladást. A csapszeg középvonalának elvi meghosszabítása - pozitív dőlés esetén - haladáskor megelőzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erő mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dőlésnél a kerék előzi meg az erőhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az első kerék-meghajtású gépkocsik.

Futómű beállítás

A kerekekre felszerelt mérőfejek megadják az első ill. hátsó futómű paramétereit. Ha ezek nem egyeznek a gyárilag előírt adatokkal, akkor a szerelő a megadott értékekre módosítja őket. A megadott érték minden autótípusnál más, melyet a gyári adatokat tartalmazó elektronikus katalógusból keresünk elő. 

3,9 m tengelytávolságig tudjuk fogadni a járműveket.                

 

 

 

 

TELEFON

+36 (1) / 295-0860

CÍM

1188 Budapest, Nagykőrösi út 84.

© 2022 Piliskó és Társa Kft. - Minden jog fenntartva